Loading…

READY TO ROCK?

Click the button below to start exploring our website and learn more about our awesome company
Start exploring

Tips voor een succesvolle digitale transformatie: wat u moet weten

Digitale transformatie

 

Denken we even terug: in vorige eeuwen waren middel- en hogereonderwijs geheel verschillend. In de oude wereld stonden leerlingen buiten naar het licht te kijken en docenten zaten met hun leerlingen op een goed afgeschermde locatie. Vanuit die positie hadden docenten veel betere controle over wat er precies gebeurde. Ook was er voor hbo’ers geen digitale mogelijkheid om hun opleiding te volgen. Deze wereld is ver weggestroomd. De technologische ontwikkeling heeft beslist geprofiteerd van deze doorbraak voor iedere organisatie, vind je ambitieuze bedrijven die ervoor kiezen om al hun activiteiten digitaal uit te voeren om zo de kansen van de toekomst te kunnende benutten. Om succesvol te zijn als organisatie die digitaliseren, is het van belang dat je eerst goed begrijpt wat digitalisering inhoudt, waarvoor je hem doet en wat er allemaal mogel

Wat is digitalisering?

Als bedrijf wil je de markt veroveren en de concurrentie verslaan. In een tijd waarin consumenten alles wat over is zelf gaan doen, zien ze ook je bedrijf als een onderneming die dit zou moeten doen. Het veranderen van een oude praktijk naar een nieuwe manier van leidinggeven, waarbij de klant centraal staat, is een belangrijke stap vooruit bij digitalisering. Als bedrijf heb je een eigen digital plan moeten maken, waarin je duidelijk aangeeft welke (digitale) doelstellingen je wilt bereiken met je Digitale transformatie .

Waarom je digitale transformatie wilt realiseren?

Een goed doel voor de digitale transformatie is dat bedrijf in goed staande bedrijf gebracht. Bij een digitale transformatie gaan de veranderingen vanaf de basis van de organisatie. Daarmee kijk je eerst in het algemeen op, wat voor functies er nodig zijn om het bedrijf in stand te houden. Daarna gaan je managers op zoek naar invulling voor deze taken, wat inhoudt dat ze legio mogelijkheden onderzoeken. Als deze mogelijkheden niet bij elkaar passen, dan moet er eerst iets veranderen. De veranderingen kunnen beginnen in de dagelijkse activiteiten, de structuren in het bedrijf of vooral in het management. Voor een digitale transformatie zijn er ook gewichtige factoren die teruggaan op het bedrijf zelf. Deze omvatten de geografische ligging van het bedrijf, het kenmerkende karakter van dit bedrijf en de mate waarin het bedrijf innovatief is.

Welke valkuilen staan kans op bij een digitale transformatie?

Er zijn vele valkuilen die kunnen ontstaan bij een digitale transformatie. Om die kans op valkuilen te verkleinen, is het handig als bedrijven bij het plannen van een digitale transformatie vooral onderzoek gaan doen naar hun kansen en mogelijkheden, wat met name inhoudt dat men zich richt op de behoeften van zijn klanten. Met dit onderzoek kan men zich beter oriënteren op de manieren waarop de klanten geweldig gebruik van gaan maken van het nieuwe systeem.

Drempels die ertoe gehoren hebben om een digitale transformatie te kunnen realiseren

Transparantie bij de financiering van de transformatie – Digitalisering is ingrijpend, maar het kan wel alleen als bedrijf gaat investeren in deze transformatie – Bedenk dat het lastig zal zijn om vooruit te gaan bij een update van managementinformatie – Vraag aan management hoe zij zich zorgen maken over hun imago nu wanneer er geen nieuwe trends zijn op de markt – Sluit aan bij organisaties die een digitale transformatie hebben gedaan